🔶مردم نگاری سفر و مهاجرت🔶
2025-01-11🔶 مساله کودکی🔶
2025-01-12🎵 فایل صوتی گفتگو با دکتر نعمت الله فاضلی در نشست لایو
🔶دانشگاه و گفتگوی اجتماعی در موقعیت کرونا🔶
🔵 دکتر فاضلی در این نشست، با نگاهی به کتاب فرهنگ و فاجعه به پرسش هایی درباره نقش دانشگاه و علوم انسانی و اجتماعی در جامعه پاسخ می دهد.
✅ منظور از علوم اجتماعی مردم مدار چیست؟
🔶 جریان پابلیک یا مردم مدار شدن علوم اجتماعی که تقریبا سه دهه از ظهور آن می گذرد چند ویژگی دارد:
🔻این جریان تلاش می کند تا علایق و دغدغه های مردم و جامعه را بعنوان دستور کار دانشگاه در نظر بگیرد.
🔻سبک و بیان تحلیلی آن روایی و قابل فهم برای خواننده و مخاطب عمومی است.
🔻نگاه انتقادی دارد.
🔻علایق گروه های مختلف دانشگاهی را به هم پیوند میزند و رویکردی میان رشته ای خلق می کند.
🔻از طریق ارتباط با جامعه هویت جدیدی برای دانشگاه می سازد.
✅ نقش علوم انسانی و اجتماعی در جامعه چیست؟
🔻علوم انسانی و اجتماعی با خلق مفاهیم، به واقعیت اجتماعی زبان بخشی کرده و امکان گفتگو و تعامل را فراهم می کنند.
🔻این علوم مساله های فرهنگی را صورتبندی کرده و از طریق مفاهیم و گفتگوی جمعی، امکان فهم مسایل را فراهم می کنند.
🔻این علوم زندگی اجتماعی و انسانی را «روایت» می کنند، نه اینکه قوانین جهان شمولی برای آن کشف کنند.
🔻علوم انسانی و اجتماعی با آشنایی زدایی کردن از وضعیت سلطه ایدئولوژی، بازار و قدرت بر زیست جهان بشر، از آسیب های اجتماعی پیشگیری می کنند؛ نه اینکه آن ها را درمان کنند.
✅ نقش مردم نگاری و مردم شناسی در هنگام فاجعه چیست؟
🔻حضور علوم انسانی و اجتماعی، قبل, حین و بعد از وقوع بحران ها و فجایع ضروری است.
🔻بدون این علوم، هیچ برنامه پزشکی، بهداشتی و درمانی نمی تواند در جامعه موفق شود.
🔻مردم نگاری فاجعه با خلق روایت ها، امکان گفتگو و عاملیت سوژه ها را فراهم می کند.
🔻مردم نگاری فاجعه نگاهی تاریخی خلق می کند و مانع از هم گسیختگی زمان می شود.
✅ لازمه مردمنگاری مردم مدارانه چیست؟
🔻حضور در جامعه، نوشتن و سخن گفتن از طریق شبکه های اجتماعی، رسانه ها، نشست ها و همایش ها.
🔻داشتن اراده، مسئولیت پذیری، اعتماد به نفس و باور به نقش راهگشای دانش در جامعه.
🔶دانشگاه و گفتگوی اجتماعی در موقعیت کرونا ✅ ۲۲ مرداد ۹۹، صفحه اینستاگرام انجمن جامعه شناسی ایران ✅ حجم فایل: ۲۱٫۳MB، زمان: ۹۲ دقیقه