🔶 آشفتگی و شوریدگی: مباحثی درباره مردم شناسی ایران و کشورهای اسلامی🔶
2025-01-11مسئله معلمی
2025-01-11🎵 فایل صوتی سخنرانی دکتر نعمت الله فاضلی در پنجمین وبینار آموزش و پرورش منطقه ۹ تهران
🔶با محوریت کتاب زندگی سراسر فهم مساله است🔶
🔵 دکتر فاضلی در این سخنرانی به تحلیل رویکرد مساله شناسی و کارکرد آن برای فهم و صورتبندی مساله های حوزه آموزش و مدرسه می پردازد.
✅ ما برای زندگی در دوران حاضر نیازمند علوم انسانی و اجتماعی هستیم.
🔻این علوم زبانی را خلق کرده اند که به کمک آن می توان موقعیت جامعه را فهم کرد و مساله های فرهنگی را صورت بندی کرد.
🔻بزرگترین بحران علوم انسانی و اجتماعی ایران، مساله گریزی است.
🔻ناتوانی این علوم در صورتبندی مساله های جامعه باعث آشفتگی جامعه، توسعه نامتوازن و ناپایدار، و بروز انواع چالش ها و بحران ها شده است.
✅ صورت بندی مساله نیازمند چیست:
🔻توجه کردن به بدیهیات زندگی روزمره
🔻آشنایی زدایی از این امور
🔻تفسیر و فهم پذیر کردن آن ها
✅ چگونه پدیده ها تبدیل به مساله می شوند؟
🔻مساله ابتدا در سطح جامعه ایجاد می شود؛ یعنی پدیده ای مورد توجه، ارزیابی و تغییر قرار می گیرد.
🔻سپس دانشگاهیان سراغ آن مساله می روند و به کمک مفاهیم علوم انسانی و اجتماعی آن را فهم پذیر می کنند.
✅ شهر و نظام آموزشی آشکارترین نمودهای جامعه معاصر ایران هستند.
🔻آموزش موقعیت جامعه و ساختار احساسات جامعه را تغییر داده است.
🔻موقعیت آموزش در جامعه کنونی از حیث پایین بودن سطح کیفیت، نادیده گرفتن فردیت ها و تفاوت ها، و ایجاد انواع تبعیض ها و نابرابری ها مساله مند شده است.
🔻فهم این موقعیت بحرانی نیازمند وجود معلمان مساله شناس است.
✅ هر چند در چارچوب بروکراتیک، معلمان جایگاه موثری ندارند، اما در چنین موقعیتی معلم مساله شناس باید سوژگی کند.
🔻معلمان و مدیران و کارکنان حوزه آموزش در صورتی می توانند مساله شناس باشند که روایت های موجود در زندگی روزمره مدرسه را تفسیر و فهم پذیر کنند.
🔶با محوریت کتاب زندگی سراسر فهم مساله است ✅ نوزدهم شهریور ۹۹ ✅ حجم فایل: ۲۳٫۲MB، زمان: ۱۰۰ دقیقه