🔶 سلسله رویدادهای یک استاد، یک تجربه 🔶
2025-01-10🔶 چه نیازی به تحلیل داریم؟🔶
2025-01-10🎵فایل صوتی سخنرانی دکتر نعمت الله فاضلی با عنوان
🔶کرونا و دانشگاه اکولوژیک🔶
✅ همایش ملی ابعاد و اثرات کرونا بر منابع طبیعی و محیط زیست ایران، دانشگاه شهرکرد
🔵 دکتر فاضلی در این سخنرانی براساس رویکرد نظری رونالد بارنت، به تحلیل مفهوم دانشگاه اکولوژیک می پردازد و به این پرسش پاسخ می دهد که چرا دانشگاه نتوانسته است در ایجاد تعادل میان انسان و محیط زیست نقشی داشته باشد؟
✅ اجماع تحقیقاتی مبنی بر این است کرونا اساسی بوم شناسانه و طبیعی دارد و محصول برهم خوردن تعادل انسان و محیط زیست است.
🔻نهاد علم و فناوری و دانشگاه در دنیای مدرن از عوامل مهم برهم خوردن تعادل زیست محیطی هستند.
✅ جنبش های محیط زیست گرایی از سال های ۱۹۸۰ به بعد زبان تازه ای برای فهم جهان خلق کرده و در رشته های دانشگاهی متعددی نفوذ کرده اند.
🔻نهاد دانشگاه در ایران نیز در سال های اخیر در واکنش به بحران های زیست محیطی بی تفاوت نبوده است.
🔻تاسیس رشته های دانشگاهی مربوط به محیط زیست، انجام پایان نامه و رساله و طرح های تحقیقاتی و اجرای الگوی مدیریت سبز برای تخصیص بودجه از جمله اقدامات دانشگاه در رابطه با محیط زیست بوده اند.
🔻با این حال همچنان با وضعیت بحرانی محیط زیست مواجه هستیم.
✅ دانشگاه و محیط زیست نتوانسته اند پیوندی خلاقانه داشته باشند چرا که رویکرد حاکم بر دانشگاه، رویکرد دانشگاه اکولوژیک نبوده است.
🔻ما نیازمند رسیدن به یک تلقی جامع از مفهوم دانشگاه بوم شناختی هستیم تا برقراری تعادل میان انسان و محیط زیست ممکن باشد.
🔻عملکردهای آموزشی، پژوهشی، خدماتی و مدیریتی دانشگاه باید از منظر اکولوژیک مورد بازبینی قرار گیرند تا نهاد آموزش عالی نه تنها در مسیر تخریب تعادل اکوسیستم نباشد بلکه بحران های موجود را هم ترمیم کند.
✅ لازمه تحقق دانشگاه بوم شناختی:
🔻دانشگاه اکولوژیک نیازمند معرفتی است که تنوعات قومی، فرهنگی، زبانی، و اجتماعی را به نحو جدی و واقع بینانه در نهاد علم و دانشگاه ادغام کند.
🔻دانشگاه اکولوژیک باید با زمینه خود و نهادهای محلی از حیث ارزش ها، دانش ها و عملکرد های گوناگون ارتباطی دو جانبه و سازنده برقرار کند و تحت فشار نیروهای ایدیولوژیک نباشد.
🔻 در دانشگاه اکولوژیک دانشجویان باید بتوانند در فرایند های یادگیری و یاددهی قابلیت خود تحقق بخشی و سوژگی را بدست آورند.
🔻دانشگاه اکولوژیک باید با همه سازمان های اقتصادی همکاری کند، اما نه اینکه سایر ساحت ها را به نفع سود اقتصادی رها کند.
🔻دانشگاه اکولوژیک باید به فرهنگ دانشگاهی یعنی به ارزش های اصیل متناسب با منطق اقتضای یادگیری و اندیشیدن و پژوهش بازگردد.
🔻دانشگاه بوم شناختی نیازمند تعامل و تماس رشته ها و ایجاد رویکردهای میان/ فرا رشته ای است.
🔻دانشگاه اکولوژیک نیازمند فرایند های یادگیری و برنامه درسی مبتنی بر اخلاق و حساسیت زیست محیطی است.
🔶کرونا و دانشگاه اکولوژیک ✅ ۲۹ آبان ۹۹، همایش ملی ابعاد و اثرات کرونا بر منابع طبیعی و محیط زیست ایران، دانشگاه شهرکرد ✅ حجم فایل: ۱۳٫۳MB، زمان: ۵۷ دقیقه