🔶زندگی سراسر فهم مسئله است🔶
2025-01-10🔶 چگونه از فرهنگ در مدیریت فاجعه و بحران استفاده کنیم؟🔶
2025-01-10🎵 فایل صوتی سخنرانی دکتر نعمت الله فاضلی در نشست
🔶 دانشگاه و نقش آن در توسعه گفتگوهای اجتماعی🔶
🔵 دکتر فاضلی در این سخنرانی به تحلیل نقش دانشگاه در توسعه گفتگوها می پردازد و معتقد است برای فهم نقش دانشگاه باید از تقلیل گرایی فاصله بگیریم و دانشگاه را آنطور که بطور تاریخی بر ما آشکار شده فهم کنیم.
✅ میزان کامیابی جمعی و بهروزی همه جوامع به وضعیت دانشگاه گره خورده است چراکه دانشگاه نهاد فرهنگی مادر در دوران معاصر است.
🔻دانشگاه شکلی از ارتباط و یک سوژه جمعی است و از قدرت عاملیت جمعی برخوردار است.
🔻دانشگاه با زبانی که خلق می کند فضایی برای صلح و انسجام ایجاد می کند.
✅ دو رویکرد نسبت به وضعیت کنونی دانشگاه وجود دارد:
🔶 رویکرد بدبینانه که دانشگاه را رو به فروپاشی می داند.
🔶رویکرد خوشبینانه که وضع کنونی را خوب ارزیابی می کند.
✅ رویکرد بدیل: نگاه امیدوارانه است که:
🔻ظرفیت ها، قابلیت ها و تجربه های تاریخی دانشگاه و نقش آن در شکل دادن به تاریخ معاصر ما را مورد توجه قرار می دهد.
🔻براساس این رویکرد دانشگاه چالش های جدی دارد که اگر حل نشود تبدیل به بحران میشود.
🔻باید گفتگو درباره این چالش ها را ادامه دهیم.
✅ دانشگاه در ایران:
🔻در ایران از زمان قاجار موقعیت تاریخی جدیدی ایجاد شد که زمینه ساز ظهور نهاد دانشگاه شد.
🔻انتظار رسمی از دانشگاه کارکرد ابزاری و تکنیکی بود.
🔻 اما در آن موقعیت تاریخی، دانشگاه کارکرد ارتباطی خود را ایفا می کرد.
🔻پیدایش تلگراف، گفتگوی میان علم قدیم و علم جدید، گفتگوی سنت و علم مدرن، و پیوند اقوام و مذاهب و گروه های اجتماعی در دانشگاه از جمله این عملکردهای ارتباطی بودند.
✅دانشگاه در زمان حاضر با چند بحران روبروست که امکان گفتگو را محدود کرده است:
🔻سیاست های نظام حکمرانی مثل بومی گزینی گفتگو و پیوند اقوام را محدود می کند.
🔻نظام دانشگاهی ایران جزو منزوی ترین نظام های دانشگاهی جهان است.
🔻وجه محلی دانشگاه کمرنگ شده و اقتضائات محلی، قومی و جغرافیایی در برنامه درسی و فرهنگ دانشگاهی منعکس نشده است.
🔻دانشگاه فقط تکثیر مکانیکی می شود نه تولید. دانشگاه باید در شیوه ساخت یابی خود بازاندیشی کند.
🔶 دانشگاه و نقش آن در توسعه گفتگوهای اجتماعی ✅ ۳۰ دی ۹۹، دانشگاه خلیج فارس ✅ حجم فایل: ۲۸٫۶MB، زمان: ۱۲۰ دقیقه