فایل صوتی سخنرانی دکتر نعمت الله فاضلی با عنوان
توریسم و فرهنگ مصرفی
نخستین جشنواره ملی توسعه گردشگری پایدار و خلاق
توریستی شدن و مصرفی شدن دو فرافرایند جدید در جهان و ایران هستند.
توریستی شدن یعنی تبدیل همه فضاها به جاذبه ای برای سرگرمی گردشگران، و مصرفی شدن یعنی کالایی شدن جامعه و غلبه نگاه مادی و بازاری.
گردشگری مهمترین و عینی ترین جلوه مصرف در جهان جدید است، یعنی آنچه گردشگر تجربه میکند اقتضای بازار و فرهنگ مصرفی است.
گردشگر متفاوت از سیاح، زائر و مسافر اکتشافگر است چرا که در جستجوی لذت، تفریح، سرگرمی، امنیت، و آسایش است و نگاهی سطحی، گذرا و موقتی به تجربه سفرش دارد.
چگونگی توریستی و مصرفی شدن جامعه سرنوشت توسعه را نشان می دهد.
توریستی و مصرفی شدن فرافرایندهای گریزناپذیر جامعه معاصر هستند.
بدون درک مفهومی توریستی شدن و مصرفی شدن نمی توانیم اوضاع را بهبود ببخشیم.
سپردن کل گردشگری به صنعت گردشگری و غلبه نگاه اقتصادی، بازاری و تجاری بر توریسم باعث نابودی منابع طبیعی، فرهنگ، و ساختارهای تاریخی می شود.
مصرف افراطی و دستکاری های گسترده با هدف گردشگری به ناپایداری می انجامد.
توریسم و فرهنگ مصرفی
۲۸ مهر ۱۴۰۰، نخستین جشنواره ملی توسعه گردشگری پایدار و خلاق
حجم فایل: ۱۰٫۷MB، زمان: ۴۶ دقیقه