🔶دانشگاه و گفتگوی اجتماعی در موقعیت کرونا🔶
2025-01-12🔶 سبک زندگی و کرونا🔶
2025-01-12🎵 فایل صوتی سخنرانی دکتر نعمت الله فاضلی در نشست
🔶 مساله کودکی🔶
🔵 دکتر فاضلی در این سخنرانی به تحلیل رویکرد مساله شناسی به کودکی می پردازد و این رویکرد را از دیگر ابعاد کودکی متمایز می کند.
✅ مطالعات کودکی در ایران با حوزه روان شناسی، آسیب های اجتماعی و تعلیم و تربیت پیوند خورده است.
🔻اما منظور از مساله کودکی، مشکلات و آسیب های مربوط به کودکان ، موضوعات مرتبط با کودکان (مانند بازنمایی کودکی در رسانه ها) و پرسش در مورد کودکان نیست.
✅ منظور از مساله شدن کودکی تبدیل آن به ابژه تفکر و دغدغه جامعه در دوران مدرن است.
🔻در اقتصاد معیشتی و شیوه زندگی پیشامدرن، کودکی به معنای امروزی وجود نداشت و کودکان ابزار تولید بودند.
🔻در دوران مدرن با گسترش نظام آموزشی و مدارس، تکنولوژی های چاپ و انتقال دانش و توسعه شهرنشینی فهم تازه ای از کودکی ظهور کرد.
✅ نگاه مساله شناسانه به مفهوم کودکی چند ویژگی دارد:
🔻کودکی باید بعنوان یک مفهوم تئوریک و یک امر کلی در نظر گرفته شود؛ نه با در نظر گرفتن کودکان.
🔻فهم مساله کودکی نیازمند نگاه تاریخی و فهم فرهنگی است.
🔻مساله شناسی کودکی مبتنی بر نشان دادن تغییرات و گسست های مفهوم کودکی در دوران مدرن است.
🔻برای فهم مساله شناسانه کودکی باید از همه عوامل و موقعیت هایی که کودکی را تبدیل به یک دغدغه اجتماعی کرده است، آشنایی زدایی کرد.
🔻فهم مساله شناسانه کودکی نیازمند رویکرد میان/فرا رشته است.
🔻برای فهم مساله کودکی باید آن را در رابطه با تجربه خاص یک جامعه فهم کرد.
🔵 برای فهم مساله شناسانه کودکی محقق باید از تجربه مردم عادی درباره کودکی آشنایی زدایی کند؛ دیدگاه های رقیب درباره مساله کودکی را فهم کرده و سپس دیدگاه خود برای فهم مساله را وضع کند.
🔶 مساله کودکی ✅ هفتم مرداد ۹۹، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ✅ حجم فایل: ۲۰٫۷MB، زمان: ۹۰ دقیقه