فایل صوتی سخنرانی دکتر نعمت الله فاضلی با عنوان
سینما و مصرف
دکتر فاضلی در این سخنرانی به تحلیل نکات و پیش فرض های موجود در این پرسش می پردازد که “آیا سینما می تواند بر خرید کالای ایرانی تاثیر بگذارد؟”، و این پرسش را پرسشی مهمل و موهوم می داند.
نکات مربوط به این پرسش:
۱- طرح این پرسش در جامعه ای ممکن است که در آن نهادی مثل سینما از یک استقلال نسبی هم برخوردار نیست.
۲- مفهوم تاثیر برآمده از یک پارادایم پوزیتیویستی است.
تحولات فلسفه علم روشن کرده است که بررسی تاثیر در زندگی اجتماعی امری ساده نیست.
در واژه تاثیر نوعی اراده گرایی سیاسی برای کنترل نهفته است.
۳- خرید کردن کنشی بسیار پیچیده است.
پارادایم ساده انگاری توانایی توضیح دادن واقعیت را ندارد و نمیتواند فهم درستی از سینماروها و کنش خرید آن ها به دست دهد.
۴- مفهوم کالای ایرانی بسیار پیچیده است.
در فضای جهانی شده امروز، نمی توان کالایی را به سادگی ایرانی دانست.
پیش فرض های تئوریک این پرسش:
سینما بازتاب واقعیت است.
بیننده در مواجهه با این واقعیت به دیدگاهی می رسد.
این دیدگاه را می توان جهت داد و کنترل کرد.
این پرسش به این نکات توجه ندارد که:
آیا سینما لزوما می تواند واقعیت را نشان دهد؟
آیا سینما در فضای امروز ایران از چنین مشروعیتی برخوردار است که ایدئولوژی طبقه حاکم را ترویج دهد؟
سینمارو ها چه کسانی هستند و چه ویژگی هایی دارند؟
اگر همه این ملاحظات را در نظر بگیریم در می یابیم که این پرسش، پرسشی مهمل و موهوم است.
به جای تلاش برای پاسخ دادن به این پرسش باید خاستگاه های این پرسش را در نظر بگیریم و طرح کنندگان این پرسش را به گفتگوی انتقادی دعوت کنیم.
نکات و پیش فرض های موجود در این پرسش در واقع پیش فرض های سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی در چهل سال اخیر هستند.
سیاست کنترل که بنیان سیاست فرهنگی کشور است، می خواهد نهادهای فرهنگی و هنری را به انقیاد درآورد، تا از آن طریق جامعه را به انقیاد درآورد.
سیاست گذاری فرهنگی زمانی ممکن است که به شناخت جامعه و تنوعات آن دست یابیم و آن را به رسمیت بشناسیم.
زبان سیاست گذاری فرهنگی کشور را باید نقادی کرد.
سینما و مصرف نشست سینمای ایران و مساله خرید کالای ایرانی یکم دی ماه ۹۸، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات حجم فایل: ۱۸٫۶MB، زمان: ۸۰ دقیقه