فایل صوتی سخنرانی دکتر نعمت الله فاضلی با عنوان
کرونا و دانشگاه اکولوژیک
همایش ملی ابعاد و اثرات کرونا بر منابع طبیعی و محیط زیست ایران، دانشگاه شهرکرد
دکتر فاضلی در این سخنرانی براساس رویکرد نظری رونالد بارنت، به تحلیل مفهوم دانشگاه اکولوژیک می پردازد و به این پرسش پاسخ می دهد که چرا دانشگاه نتوانسته است در ایجاد تعادل میان انسان و محیط زیست نقشی داشته باشد؟
اجماع تحقیقاتی مبنی بر این است کرونا اساسی بوم شناسانه و طبیعی دارد و محصول برهم خوردن تعادل انسان و محیط زیست است.
نهاد علم و فناوری و دانشگاه در دنیای مدرن از عوامل مهم برهم خوردن تعادل زیست محیطی هستند.
جنبش های محیط زیست گرایی از سال های ۱۹۸۰ به بعد زبان تازه ای برای فهم جهان خلق کرده و در رشته های دانشگاهی متعددی نفوذ کرده اند.
نهاد دانشگاه در ایران نیز در سال های اخیر در واکنش به بحران های زیست محیطی بی تفاوت نبوده است.
تاسیس رشته های دانشگاهی مربوط به محیط زیست، انجام پایان نامه و رساله و طرح های تحقیقاتی و اجرای الگوی مدیریت سبز برای تخصیص بودجه از جمله اقدامات دانشگاه در رابطه با محیط زیست بوده اند.
با این حال همچنان با وضعیت بحرانی محیط زیست مواجه هستیم.
دانشگاه و محیط زیست نتوانسته اند پیوندی خلاقانه داشته باشند چرا که رویکرد حاکم بر دانشگاه، رویکرد دانشگاه اکولوژیک نبوده است.
ما نیازمند رسیدن به یک تلقی جامع از مفهوم دانشگاه بوم شناختی هستیم تا برقراری تعادل میان انسان و محیط زیست ممکن باشد.
عملکردهای آموزشی، پژوهشی، خدماتی و مدیریتی دانشگاه باید از منظر اکولوژیک مورد بازبینی قرار گیرند تا نهاد آموزش عالی نه تنها در مسیر تخریب تعادل اکوسیستم نباشد بلکه بحران های موجود را هم ترمیم کند.
لازمه تحقق دانشگاه بوم شناختی:
دانشگاه اکولوژیک نیازمند معرفتی است که تنوعات قومی، فرهنگی، زبانی، و اجتماعی را به نحو جدی و واقع بینانه در نهاد علم و دانشگاه ادغام کند.
دانشگاه اکولوژیک باید با زمینه خود و نهادهای محلی از حیث ارزش ها، دانش ها و عملکرد های گوناگون ارتباطی دو جانبه و سازنده برقرار کند و تحت فشار نیروهای ایدیولوژیک نباشد.
در دانشگاه اکولوژیک دانشجویان باید بتوانند در فرایند های یادگیری و یاددهی قابلیت خود تحقق بخشی و سوژگی را بدست آورند.
دانشگاه اکولوژیک باید با همه سازمان های اقتصادی همکاری کند، اما نه اینکه سایر ساحت ها را به نفع سود اقتصادی رها کند.
دانشگاه اکولوژیک باید به فرهنگ دانشگاهی یعنی به ارزش های اصیل متناسب با منطق اقتضای یادگیری و اندیشیدن و پژوهش بازگردد.
دانشگاه بوم شناختی نیازمند تعامل و تماس رشته ها و ایجاد رویکردهای میان/ فرا رشته ای است.
دانشگاه اکولوژیک نیازمند فرایند های یادگیری و برنامه درسی مبتنی بر اخلاق و حساسیت زیست محیطی است.
کرونا و دانشگاه اکولوژیک
۲۹ آبان ۹۹، همایش ملی ابعاد و اثرات کرونا بر منابع طبیعی و محیط زیست ایران، دانشگاه شهرکرد
حجم فایل: ۱۳٫۳MB، زمان: ۵۷ دقیقه