📝 یادداشت تکمیلی دکتر نعمت الله فاضلی درباره سخنرانی در دومین نشست از سلسله رویدادهای یک استاد، یک تجربه
2025-02-15🔶زندگی با گزین گویی ها🔶
2025-02-15📝 یادداشت دکتر نعمت الله فاضلی با عنوان چگونه روز دانشجو را پاس بداریم؟
✅ ۱۶ آذر ۹۹
🔵 شانزدهم آذر لحظه نمادینی است برای پاسداشت دانشجویان کشور. پاسداشت بیش از سه و نیم میلیون دانشجویی که فعلا در موسسات آموزش عالی مشغول تحصیل هستند و چهارده میلیون دانش آموخته ای که در گذشته دانشجو بوده اند. چگونه باید و می توان مقام و احترام دانشجویی و دانشجویان را پاس داشت؟
✅ هر گروهی روز دانشجو را به شیوه ای تبریک می گوید. بهترین شیوه ای که ما اساتید می توانیم و باید این روز را گرامی داریم این است که نقش مان در جایگاه مدرس و استاد دانشگاه را به نحو اصیل و اثرگذار ایفا کنیم و کاری کنیم که دانشجویان مان در کلاس های ما به دروس و علم علاقه مند شوند، با سنت ها و گفتمان های دانشگاهی آشنایی و درگیری همه جانبه و پایدار پیدا کنند، و در دوره ی دانشجویی یادگیری عمیق بدست آورند.
🔻این موضوع به ویژه در زمانه ما اهمیت بیش تری دارد؛ زیرا سال هاست که وضعیت و کیفیت یادگیری و یاددهی در دانشگاه های ایران مناسب نیست و تجربه های یادگیری و یاددهی به شیوه ای آشکار سطحی است و ناکارآمد.
✅ این کار که ما روز دانشجو را مانند عید نوروز یا اعیاد مذهبی به دانشجویان تبریک بگوییم، ارزشی ندارد و کارِ ما استادان این نیست و نباید باشد. همچنین کارِ ما مدرسان دانشگاه این نیست که نوستالژی های سیاسی از دانشجویان دوره های گذشته را یادآور شویم.
🔻کارِ ما این است که به دانشجویان مان نشان دهیم که برای آنها دلسوز هستیم، کارِ یادگیری و یاددهی را به شیوه ای اثربخش انجام می دهیم، وظایف مان را می شناسیم و سرمشقی مناسب از تفکر مستقل، انتقادی و آزاد برای آنها هستیم.
🔻 مدرس دانشگاهی اصیل کسی است که از اقتدار علمی، توانش ها و شایستگی های ارتباطی، دانش های پداگوژی و شوق و شور معلمی کافی برخوردار است. چنین استاد و مدرس دانشگاهی، نه در روز شانزدهم آذر بلکه در تمام روزهای سال در حال گرامیداشت دانشجویان است.
🔵 کاش همه ما استادان بتوانیم این گونه احترام به دانشجویان را پاس بداریم و به زندگی و روحیه آنها نیروی عشق و علاقه به یادگیری را هدیه کنیم.